Almgrens Äppeltorskfilé

Här är ett recept som jag nyss gjort. Lätt och väldigt uppskattat både av mig och Eddie. Receptet kommer från boken Mat i långpanna av Anna Braw, som jag köpte på bokrean.
Det står att det räcker för 8-10 pers. Jag gjorde den på 2x400 g frusen torsk (block) och det blev 4 vuxenportioner och 3 barnportioner.

Ugn: 200-225 grader ca 30 min.

Servera med kokt (gärna pressad) potatis och sallad

5-6 äpplen
3 gula lökar
8 medelstora torskfiléer
4 dl grädde
2 dl mjölk
knappt 1 dl ketchup eller chilisås
salt
peppar
riven ost

Tärna äpplena, hacka löken och sprid ut detta i en smord långpanna. Skölj och torka torskfiléerna och lägg dem ovanpå. Salta och peppra. Blanda grädde, mjölk och ketchup och häll över. Strö riven ost överst och gratinera i 200-225 graders ugnsvärme i ungefär en halvtimme.

Jag använde havregrädde och havremjölk.

Väldigt gott!!

Mat i långpanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0